Renesans gier planszowych

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Renesans gier planszowych

Spotkanie odbyło się 20 kwietnia 2018 r. w Auli Błękitnej Collegium Maius, a zorganizowała je Katedra Kulturoznawstwa i Folklorystyki Uniwersytetu Opolskiego.

Licznie zgromadzonych uczestników (w dniu kultury gier wzięło udział ponad 130 uczniów opolskich szkół średnich, a także studenci), powitała prodziekan Wydziału Filologicznego dr hab. Katarzyna Łeńska-Bąk, prof. UO. – Cieszymy się ogromnie, że możemy was gościć na drugiej już edycji Akademickiego Dnia Kultury Gier – powiedziała prof. Łeńska-Bąk. – W listopadzie zeszłego roku, podczas pierwszego zorganizowanego przez nas dnia gier, zajmowaliśmy się grami wideo i komputerowymi. Dziś mamy „dzień bez prądu” – dzień gier planszowych.

Prof. Łeńska-Bąk przyznaje, że w ostatnich latach gry planszowe wróciły do łask. – Wielu moich studentów pasjonuje się nimi – mówi.

Być może u źródeł renesansu gier planszowych leży po pierwsze pewne znużenie elektroniką, po drugie fakt, że z przeciwnikiem z krwi i kości siedzi się twarzą w twarz – spekulowała grupka młodych ludzi przed wejściem do auli.

W programie spotkania znalazła się m.in. prelekcja dra Marcina Bohma na temat wątków historycznych w grach planszowych; mówił o nich na przykładzie niezwykle popularnej gry „Ogniem i mieczem”, której pomysł - inspirowany oczywiście powieścią Henryka Sienkiewicza – powstał w 2005 roku. Gracz może wybrać sobie jedną z pięciu zwaśnionych nacji i rozgrywać prawdziwe bitwy posiłkują się 15-milimetrowej wielkości żołnierzami. – Jeśli komuś trzęsą się ręce, to nie polecam! – żartował prelegent.

Mówiono również o realiach pracy dziennikarza w branży gier, a także o strategiach promocji gier planszowych.

W holu przed Aulą Błękitną można było obejrzeć wystawę gier planszowych, wśród których były takie rarytasy jak „Ojciec chrzestny”, „Farmageddon, czyli agrokulturalna rozwałka” czy gra opracowana na podstawie sagi Georga R.R. Martina „Gra o tron”. Na ekspozycję złożyły się gry udostępnione przez studentów UO.

Chętni mogli wziąć udział w turnieju gier planszowych, a po południu – w spotkaniu w Miejskiej Bibliotece Publicznej przy ul. Minorytów, gdzie odbył się panel dyskusyjny na temat roli narracji w game designie, poprowadzony przez Łukasza Sasułę.

GALERIA ZDJĘĆ   

 

.