„Unisono w wielogłosie” – 10. edycja ogólnopolskiej konferencji nt. muzyki rockowej

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: „Unisono w wielogłosie” – 10. edycja ogólnopolskiej konferencji nt. muzyki rockowej

Konferencyjne spotkania zaplanowano w pałacyku Zespołu Szkół w Tułowicach przy ul. Zamkowej. Przysłuchiwać się referatom i dyskusjom może każdy; konferencja ma charakter otwarty.  Tegoroczna edycja nosi tytuł „X”.

Wydarzenie organizuje Instytut Slawistyki Wydziału Filologicznego UO. Na spotkanie przyjedzie kilkudziesięciu naukowców z całej Polski, zajmujących się nie tylko rockiem, ale wieloma dyscyplinami zbliżającymi się do niego.

- To już dziesiąta konferencja; rozpoczęliśmy nasze spotkania w 2009 roku i każde z nich poświęcone jest szeroko rozumianej kulturze rocka – mówi dr Radosław Marcinkiewicz z UO, pomysłodawca i współorganizator cyklu konferencji. – Rozmawiamy oczywiście o muzyce - o rocku, jego mariażach z innymi gatunkami, ale nie tylko. Konferencje są interdyscyplinarne. Przyjeżdżają do nas bowiem nie tylko muzykolodzy czy muzycy, ale też literaturoznawcy, potrafiący godzinami rozprawiać o tekstach rockowych, historycy, plastycy, projektujący na przykład okładki płyt, a nawet lekarz – w tym roku będziemy gościć doktora z Sanoka, który opowie o chorobach zawodowych dotykających muzyków i nie będzie to bynajmniej referat mający związek z powiedzeniem „seks, drugs and rock’and’roll”, wręcz przeciwnie – śmieje się dr Marcinkiewicz.

Pytany o genezę konferencji „Unisono w wielogłosie” dr Marcinkiewicz podkreśla, że dziesięć lat temu, gdy urodziła się idea zorganizowania pierwszego spotkania, nie było w zasadzie w Polsce odbywającej się cyklicznie konferencji dotyczącej szeroko pojętej muzyki rozrywkowej. - Na pomysł wpadłem tu, w Collegium Maius, kiedy to w Auli Błękitnej odbywała się sesja towarzysząca uroczystemu odsłonięciu na Wzgórzu Uniwersyteckim pomnika Czesława Niemena. Na temat jego twórczości głos zabierali nie tylko autorzy poświęconych mu książek, lecz również przedstawiciele kilku dyscyplin naukowych, w tym… filozof. Zacząłem się wtedy zastanawiać, co wniosłaby do takiej dyskusji perspektywa językoznawcza. I tak przyszedł pomysł zorganizowania interdyscyplinarnej konferencji pod hasłem „Unisono w wielogłosie”.

Z roku na rok konferencja cieszy się coraz większym zainteresowaniem, wydawana jest także w związku z nią seria tematycznych monografii pod redakcją dr. Marcinkiewicza.

 Dr Radosław Marcinkiewicz jest lingwistą, absolwentem Uniwersytetu Opolskiego (1997). Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień onomastyki (nazwy własne w fonografii; eponimia), terminologii muzycznej, leksykografii jednojęzycznej i przekładowej oraz badań nad elementami ramowymi dzieł fonograficznych.

W programie konferencji znajdą się m.in. wystąpienia:

Jacek Kurek (Katowice) — 5 x 10, czyli… kilka myśli o ROcKu 1968

Bartosz Poluszyński (Opole) — 10 twarzy Jeffa Lynne’a. Jubileusz 50-lecia kariery muzycznej artysty

Rafał Szczerbakiewicz — Porażka jubileuszowej płyty 1954–1964. Elvis For Everyone! (RCA, 1965)

Marcin Marcinkiewicz (Wrocław) — Cyfrowa „czwórka” — o Extended Play w dobie streamingu

Wojciech Kapała (Sanok) — Zawodowe schorzenia muzyków rockowych

Jakub Maciej Łubocki (Wrocław) — Stan obecny i propozycja modelu rejestracji bibliograficznej polskich dokumentów dźwiękowych. Komunikat z prac nad dysertacją doktorską

Alicja Przyszlak (Opole) — Uwagi o leksykograficznej kodyfikacji skrzydlatych słów z obszaru rocka

Mariusz Gradowski (Warszawa), Paweł Tański (Toruń) — „a puka a kuka”. O piosence Niewole Lecha Janerki

Krzysztof Gajda (Poznań) — doDekafonia i inne piosenki o złej miłości Krzysztofa Grabaża Grabowskiego

Joanna Skolik (Opole) — Quidam

Bartosz Suwiński (Opole) — Astronom stąd. Grzegorz Ciechowski w okolicznościach lirycznych

Sławomir Kuźnicki (Opole) — Zawieszenie broni: fotograficzna poezja PJ Harvey

Piotr Chlebowski (Lublin) — PULS (Pink Floyd)

Tomasz Gornat (Opole) — Tool

Grzegorz Zyzik (Opole) — Miłość to przedsionek piekła. Afektywność w twórczości zespołu Savages

Radosław Marcinkiewicz (Opole) — Ostrożnie z Mo(t)zartem. O ramie wydawniczej albumu Fragile grupy Yes

Paweł Jaskulski (Warszawa) — Wielka synteza. Krótka historia Split Enz

Małgorzata Gamrat (Warszawa) — Rock i telewizja francuska — Les enfants du rock (1982–1988)

Ewa Tichoniuk-Wawrowicz (Zielona Góra) — Napiętnowani, czyli o obłędzie we włoskiej muzyce popularnej

Daria Ogon (Opole) — Pokolenie dozorców i stróżów a radziecki rock. 

 

 

.