Prestiżowe publikacje językoznawczyni z Instytutu Filologii Angielskiej UO

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Prestiżowe publikacje językoznawczyni z Instytutu Filologii Angielskiej UO

Miesiąc temu w amerykańskim czasopiśmie Qualitative Inquiry (IF: 1,207, MNiSW: Lista A, 40 pkt) wydawanym przez wydawnictwo SAGE ukazał się w artykuł pt. „Making Biosciences Visible for Popular Consumption: Approaching Image-Text Relations in Newscientist.com Through a Critical Multimodal Analysis” (tutaj), którego autorką jest dr hab. Katarzyna Molek-Kozakowska z Instytutu Filologii Angielskiej.

Opublikowany artykuł jest kolejnym z cyklu, który powstał w ramach projektu badawczego dotyczącego krytycznej analizy dyskursu popularyzacji nauki. Popularyzowanie nauki przez media komercyjne wiąże się nie tylko z upraszczaniem przekazu na temat rezultatów badań, ale także, w niektórych przypadkach, z takim przedstawianiem nauki i naukowców, który podnosi poziom kontrowersji i sensacji, aby napędzić sprzedaż (klikalność), albo takim, który sprzyja interesom wielkich firm komercjalizujących dla zysku wyniki badań naukowych. Pozostałe artykuły z niniejszego cyklu to:

1. Communicating environmental science beyond academia: Stylistic patterns of newsworthiness in popular science journalism. Discourse and Communication 11:1 (2017): 69-88 (IF: 0,789; MNiSW: Lista A, 25 pkt) tutaj

2. Popularity-driven science journalism and climate change: A critical discourse analysis of the unsaid. Discourse, Context & Media 21 (2018): 73-81 (IF: 1.135, MNiSW: Lista A, 20 pkt) tutaj

3. Stylistic analysis of headlines in science journalism: A case study of New Scientist. Public Understanding of Science 26:8 (2018): 894-907 (IF: 2,452; MNiSW, Lista A: 45 pkt) tutaj

Prowadzone badania mogą przyczynić się do zwiększania świadomości na temat wpływu mediów informacyjnych na społeczeństwo oparte na wiedzy oraz do opracowywania skuteczniejszych metod ograniczania zjawisk „fake news” i „clickbait” (np. nagłówki, które przedstawiają treść artykułów w przesadzony lub nieadekwatny sposób). Mogą także wspomóc kształcenie dziennikarzy, specjalistów PR, moderatorów i administratorów informacji w trosce o etyczne standardy popularyzacji wiedzy naukowej.

Dr hab. Katarzyna Molek-Kozakowska prowadzi badania na styku dyscyplin językoznawstwa (stylistyki, pragmatyki, retoryki) i medioznawstwa i komunikacji. Jest współredaktorką czasopisma Res Rhetorica (indeksowanego w bazach WoS i Scopus) Polskiego Towarzystwa Retorycznego w Warszawie. Kieruje działaniami Pracowni Badań nad Komunikacją na Wydziale Filologicznym UO. Jest autorką licznych cytowanych publikacji w czasopismach naukowych, a także w monografiach w takich wydawnictwach jak John Benjamins, czy Springer.

 

 

.