Niedziela w zamku wśród dąbrowskich skarbów

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Niedziela w zamku wśród dąbrowskich skarbów

Niebywałą okazję zwiedzenia tajemniczego zamku w Dąbrowie będzie miał każdy, kto w niedzielę przyjedzie do Dąbrowy pod Opolem, gdzie w przyzamkowym parku od godz. 12.00  do godz. 20.00 trwać będzie Piknik Zamkowy 2015.

Piknik organizowany jest z okazji 400-lecia rozpoczęcia prac nad budową zamku, a jego organizatorami są Uniwersytet Opolski oraz Stowarzyszenie Ochrony Dóbr Kultury w Gminie Dąbrowa „Dąbrowskie Skarby”.

 Organizatorzy zapraszają na liczne atrakcje:  zwiedzanie zamku z przewodnikiem, ze szczególnym uwzględnieniem sali tortur, warsztaty garncarstwa oraz snycerstwa, warsztaty wikliniarskie, podchody zamkowe dla dzieci w okalającym budowlę parku, a także pokazy kowalstwa oraz prezentację grupy rekonstrukcyjnej (wojska pruskie Legia Polsko – Włoska).

 Odsłonięta zostanie tablica erekcyjna, skosztować będzie można swojskiego jadła i napitku oraz wspaniałych miodów, wziąć udział w konkursie „Chłop jak dąb”, a także posłuchać dobrej muzyki  w wykonaniu zespołu „Szantażyści’, godz. 18.00, a wcześniej – gminnej orkiestry dętej oraz zespołu V 220 Bend.

 Zamek w Dąbrowie został wzniesiony na początku XVII wieku przez Joachima von Tschetschau-Metticha, przedstawiciela jednego z najzamożniejszych śląskich rodów.  Budowę rozpoczęto 7 lipca 1615 roku. Prace ukończono w zaledwie dwa lata. Jedną z atrakcji budowli są kręcone kominy, architektoniczna rzadkość w Europie. Na początku XIX w założono tu oranżerię i 22-hektarowy park z niezwykłymi botanicznymi okazami.

 Zamek przechodził burzliwe koleje losu, obecnie należy do Uniwersytetu Opolskiego, który ma ambitny plan stworzenia tu Ośrodka Zaawansowanych Studiów Politycznych, Dialogu i Stosunków Międzynarodowych, czyli miejsca, w którym funkcjonowałby swoisty regionalny think tank. Drugi cel Uniwersytetu Opolskiego to utworzenie Platformy OZE, czyli ośrodka doświadczalno-naukowego prowadzącego badania nad odnawialnymi źródłami energii.

 

 

     

.