FORTHEM: Praca idzie pełną parą

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: FORTHEM: Praca idzie pełną parą

Od 31 marca do 2 kwietnia na Uniwersytecie w Jyväskyle w Finlandii odbywała się wirtualna konferencja oficjalnie otwierająca współpracę konsorcjum FORTHEM w ramach pracowni wielojęzyczności (Alliance-level kick-off meeting of Multuilingualism in School and Higher Education Lab).

Konferencja była poprzedzona wielotygodniowymi konsultacjami z lokalnymi grupami badaczy wielojęzyczności i studentów kierunków filologicznych i społecznych, a także interesariuszy zewnętrznych (np. szkół i organizacji trzeciego sektora), zainteresowanych badaniem, diagnozowaniem i rozwiązywaniem problemów związanych z wielojęzycznością w krajach partnerskich konsorcjum, reprezentowanych, poza Jyväskyle, przez uniwersytety w Dijon, Moguncji, Opolu, Palermo, Rydze i Walencji. 

Intensywny trzydniowy program wideokonferencji i debat panelowych (dostępny TUTAJ) pozwolił na zaprezentowanie głównych planowanych kierunków rozwoju pracowni i uzgodnienie priorytetów działań finansowanych w ramach projektu FORTHEM na bazie potencjałów poszczególnych uniwersytetów partnerskich.

Z ramienia Uniwersytetu Opolskiego w konferencji uczestniczyli: dr hab. prof. UO Katarzyna Molek-Kozakowska (lokalna liderka labu), dr Magdalena Szyszka (członkini labu i specjalistka w dziedzinie akwizycji języka angielskiego i kształcenia nauczycieli języków obcych), mgr Tomasz Sutarzewicz (koordynator programów na Wydziale Filologicznym, odpowiedzialny za przyłączenie UO do zasobów FORTHEM Digital Academy) oraz mgr Marcin Deutschmann (doktorant na Wydziale Filologicznym).

Ponieważ misją FORTHEM jest włączanie studentów do wszelkich działań pracowni, na konferencji wykorzystano materiały opracowane przez Agnieszkę Szewczak (I rok English in Public Communication) i Wojciecha Sukiennika (I rok English Philology).

Wszystkie osoby zainteresowane działalnością pracowni, a także możliwościami włączania się w jej działania w najbliższych miesiącach i latach, prosimy o kontakt (Katarzyna Molek-Kozakowska molekk@uni.opole.pl). Możliwe formy współpracy obejmują organizację konferencji i szkół letnich, przetwarzanie danych ankietowych z regionów uczelni partnerskich z możliwością publikacji naukowych lub w ramach prac dyplomowych, opracowywanie polityk i rekomendacji dla samorządów i organizacji, promowanie inkluzywnej edukacji w szkołach i uczelniach, wymianę dobrych praktyk wykorzystywania wielojęzyczności jako kompetencji społecznej, czy kształcenie nauczycieli i trenerów z różnych dyscyplin w pedagogice opartej na świadomości językowej i wrażliwości interkulturowej.

Przygotowała Katarzyna Molek-Kozakowska

***

O labach w projekcie FORTHEM

Udział badaczy i studentów UO w tym prestiżowym wydarzeniu naukowym miał miejsce w ramach międzynarodowej inauguracji laboratorium badawczego Multuilingualism in School and Higher Education w ramach projektu FORTHEM, który zakłada powstanie siedmiu tego typu laboratoriów badawczych. Ich założeniem jest międzynarodowa współpraca naukowa badaczy, studentów oraz ekspertów pozaakademickich. Dotychczas powołano następujące laboratoria badawcze, których działanie w skali całego konsorcjum jest koordynowane przez poszczególne uczelnie partnerskie:

1. Experiencing Europe (koordynowany przez Uniwersytet Opolski),

2. Diversity and Migration (koordynowany przez Uniwerstet w Palermo),

3. Multilingualism in School and Higher Education (koordynowany przez Uniwersytet Jyväskylä),

4. Food Science (koordynowany przez Uniwersytet Burgundzki).

Obecnie prowadzone są prace nad uruchomieniem trzech laboratoriów badawczych w obszarach:

5. Digial Transformation

6. Climate and Resources and Resilience

7. Life Quality and Demographic Change

Warto podkreślić, że dwa ostatnie tematy zostały wybrane wyłącznie przez studentów w ankietach elektronicznych przeprowadzonych we wszystkich uczelniach partnerskich. Studenci opolski mieli możliwość  wypełnienia ankiety na przełomie lutego oraz marca.

Serdecznie gratulujemy opolskim badaczom oraz studentom, członkom opolskiej filii  Multilingualism in School and Higher Education Lab oraz zapowiadamy międzynarodowe inauguracje labu Diversity and Migration (koniec kwietnia) oraz koordynowanego przez dr Barbarę Curyło z ramienia UO labu Experiencing Europe (początek maja). Szczegóły wkrótce!

 

.